top of page
Search
  • Writer's pictureEinat Truger

דע.י את זכויותייך - מונגש באמל״ק

אינסייד אינסייט


לרוב, הכתיבה שלי פונה להנהלה, במטרה לגשר על הפערים בתפיסות ראייה בינם לבין העובדים.ות. לצערי הרב, אני נחשפת לסיפורים על התנהלות לא מקצועית, אתית ולעתים אף לא חוקיות של חברות, שהלכו והתעצמו בזמן קורונה. בעקבות פניות נפוצות בקבוצות ובפרטי, החלטתי לרכז מידע שכדאי לדעת, תשובות לשאלות שלא ידעת לשאול, עם ובלי קורונה ברקע.

תזכורת היסטורית קצרצרה: המהפכה התעשייתית הובילה לשינוי מובהק בתעשיית העבודה. הצורך בטיפול במכונות מסביב לשעון, הוביל למשמרות עבודה של 12-16 שעות ביום. פורד הבין שבני אדם, בדומה למכונות, יש אנרגיה מוגבלת, והחליט ליישם את הגישה של רוברט אוון: 8 שעות עבודה, 8 שעות פנאי, 8 שעות מנוחה. פורד קיצר את אורך המשמרות מ- 12 ל- 8 שעות ביממה, הטמיע לראשונה שבוע של 5 ימי עבודה (במקום 6+) ובנוסף, הכפיל את שכר העובדים. הפלא הפלא, המהלך הוביל לתפוקה גבוהה יותר ועלייה במחוברות העובדים לארגון. זה היה לפני 100 שנים (!!) ועל אף הקפיצות טכנולוגיות הכבירות ומהפכת האינטרנט שקרו מאז, כלום לא השתנה.

בשנת 2019, ארגון הבריאות העולמי הכיר בשחיקה כתופעה הנגרמת ממקום העבודה, המגפה של העידן המודרני.

אמל״ק מושגים, אם משהו נוגע לך, ממליצה להיכנס ללינק לקרוא לעומק:

1. א. פיצויי פיטורים - לפי החוק, הינך זכאי.ת רק במידה שפוטרת וצברת ותק של שנה ומעלה. חישוב גובה דמי הפיצויים שנות ותק*ממוצע 3 משכורות אחרונות. ישנם סעיפים יוצאי דופן שנחשבות ״התפטרות כדין פיטורין״ (לדוג׳ העתקת מקום מגורים מעל 40 ק״מ). ב. סעיף 14 - אם נחתם כחלק מחוזה העבודה, את.ה זכאית לדמי פיצויים (נפוץ מאוד בהייטק). ב.1. שכר גלובלי - זכאי.ת גם אם פוטרת או התפטרת, ותק לא משנה.

ב.2. שכר שעתי - זכאי.ת גם אם פוטרת או התפטרת, ותק לא משנה. מכיוון ושעות העבודה החודשיות שלך בפועל עלול להשתנות, והחישוב הביטוחי החודשי המופרש יחסי, חשוב לוודא אם החברה צריכה לבצע השלמת אחוזי הפרשה בסיום העסקתך.

2. נוכחות במשרד בזמן תקופת הודעה מוקדמת (לפני עזיבת מקום העבודה) א. התפטרות - חובה להגיע בכל תקופת ההודעה המוקדמת, אלא אם החברה אישרה בכתב אחרת (בתשלום מלא), החזרת ציוד בתום תקופת ההודעה המוקדמת. ב. התפטרות - אפשר לבקש לקצר את התקופה ללא קבלת תשלום, החברה לא מחוייבת להסכים. אם יש הסכמה רצונית והדדית לקיצור תקופת הודעה מוקדמת ללא תשלום, קובעים בכתב מועד סיום.

ג. פיטורין - חובה להגיע בכל תקופת ההודעה המוקדמת, אלא אם החברה אישרה בכתב אחרת (בתשלום מלא), החזרת ציוד בתום תקופת ההודעה המוקדמת.

ד. חל״ף הודעה מוקדמת - נפוץ יותר במקרי פיטורין. ייתכן והחברה תבקש ממך לא להגיע למשרד בתקופת הודעה מוקדמת. על מנת לסיים את יחסי מעסיק.ה-עובד.ת במיידי, ישלמו בשכר הקרוב את תקופת ההודעה המוקדמת, פדיון ימי חופשה, דמי הבראה וכו׳. מגיע לך הטבת מס בסעיף זה.

3. דמי הבראה - לאחר ותק שנה ראשונה, מועבר (לרוב) בתלוש השכר של חודש יולי. יש תחשיב בסיסי. יש חברות המציעות תוספות (בחישוב היום/עלות) כחלק מהטבות מעסיק. לגיטימי לנהל מו״מ בשלב חתימת חוזה, מקסימום יגידו לא.

4. ימי חופשה - אם אין נהלי חברה המפרטים מתי ואיך לוקחים ימי חופשה, כמו גם צבירת ימי חופשה, בקשו במייל מהמנהל.ת הישירה. מה שבטוח - לא להזמין טיסה לפני קבלת אישור. א. פדיון ימי חופשה - ניתן לבצע בתלוש שכר האחרון במצב, של סיום יחסי עובד מעביד.

5. ימי מחלה - 18 ימים לשנה לפי חוק, צבירה חודשית של 1.5 יום (1.5 ימים * 12 חודשים בשנה). ניתן לנצל חלק מימי המחלה העומדים לרשותך עבור טיפול במשפחה קרבה ראשונה, בהתאם לתנאי החוק ונהלי החברה. בניגוד להגדרת החוק, רוב חברות ההייטק מטיבות ומעניקות תשלום מלא החל מיום המחלה הראשון.


אינסייד אינסייט - למה חברות מעדיפות סיום העסקה בחל״פ?

הדבר לא בהכרח מצביע על היותך עובד.ת כן/לא אהוב.ה. הסיבות יכולות לנוע, מחשש שעזיבתך תוביל לדה-מורליזציה בקרב הצוות הנשאר, חשש לפגיעה בתשתיות החברה, ועד לחשש מעובדת שתיכנס להריון או עובד שיחלה בתקופת ההודעה המוקדמת.

חשוב לא להיפגע או לקחת אישי, זה מעיד יותר על התנהלות החברה מאשר עלייך.


שימוע זכות השימוע חוקק בכדי להגן על עובד.ת מפני הליך סיום העסקה לא תקין/לא משקף/לא הוגן. תהליך תקין, קווים לדמותו: א. זימון לשימוע חייב להגיע לאחר שיחות אזהרה מתועדות ולא כהפתעה גמורה. ב. הזמנה לשימוע צריכה להיעשות בכתב שבו, החברה מפרטת את הסיבות שבגללן המשך העסקתך נשקלת. ג. על החברה לתת הודעה מספקת, לפחות 24-48 שעות, לתת לעובד.ת זמן להתכונן ד. ניהול פרוטוקול שימוע, כולל תיעוד מלא של הדברים שהועלו ה. החברה לא רשאית לחפש מחליפ.ה (דיסקרטית או בגלוי), עד אחרי החזרת תשובה לאחר שימוע. הרי כל מטרת השימוע הוא דיון פתוח, שבו החברה אמורה להגיע ללא החלטה מראש. אינסייד אינסייט - החוק סביב נושאי שימוע מעורפל ומבלבל. חברות נוטות לנצל ערפול זה ולהגדיר תנאים התואמות להתנהלותן. שימוע זה תהליך לא נעים מטבעו, בבקשה אל תרגישו מבוכה, תשתפו ותתייעצו עם אלו שדעתם.ן מוערכת לך.


תלוש שכר - דורש פוסט מפרט בנפרד. חשוב לבדוק כל תלוש. האינסייד אינסייט של תהליך הכנת השכר, בקצרה - קובץ אחד של שכר חודשי, לפחות עוד שתי טבלאות אקסל, עוד קובץ קליטת עובדים חדשים, עוד טבלת עזיבות ועדכוני שכר ותנאים, ועוד קובץ המתממשק למערכת השכר ועוד. כל זה מחושב מחדש, כל חודש. מבולבל.ת? לגיטימי. טעויות, מחשב או אנוש, קורות. שימו לב ל: א. חופשה - יתרה, ניצול

ב. מחלה - יתרה, ניצול ג. נקודות זיכוי ממס הכנסה המגיעות לך (סיום תואר, שחרור מהצבא, הולדת ילדים..)

ד. תן ביס/סיבוס/ארוחות מסובסדות אינן מגולמות במס (כלומר, החברה עושה חישוב יחסי על הסכום החודשי בפועל, בהתאם לשכר ומדרגת המס שלך וסכום יחסי זה יתווסף לתשלומי המס המוקזזים בתלוש).

ה. סעיף ד׳ תופס גם לגבי רכבי ליסינג, טלפון/חבילת סלולר (לא על מחשב עבודה).


גילום מס - כידוע, מס הכנסה לוקחת נתח נדיב, לא רק מהשכר והתנאים הסוציאליים שלך, אלא גם מכל אירוע, חפץ ודרך שהחברה בוחרת לצ׳פר אותך. העשרה - אירוע הכולל תוכן מעשיר ומלמד (הרצאות, כנס וכו׳), ואינו דורש תשלום מס נוסף אינסייד אינסייט: ישנן חברות שבוחרות לתקצב עלויות גילום מס על חלק/כל האירועים, מתנות ו״מצ׳פרים״ שהן מעניקות. אפילו אם הדבר מוביל למסיבות וטיולי חברה פחות גרנדיוזיים. ככל שעלויות אירוע גבוהות יותר, לחברה יהיה קשה להצדיק את עלויות גילום המס. לכן, ישתדלו לצרף לאירוע תוכן המוגדר ברשות המסים כ׳העשרה׳. למשל, הצגת תוכנית שנתית בידי המנכ״ל, אפילו קצרה בזמן (כעשרים דקות), במסיבת סוף שנה. אביגיל שקוביצקי מציגה תמונה רחבה וברורה של מה ״כן מותר לתת לעובד.ת״

המידע כאן כללי, אם משהו נוגע לך, ממליצה להיכנס ללינקים לקרוא לעומק ובמקרה הצורך לפנות לעו״ד/רו״ח.

הנ״ל אינו מתייחס לתנאים וחוזי העסקה ממשלתיות או הכפופות לועדי עובדים.

הערות? תוספות? שאלות?

שתפו בתגובות או כתבו בפרטי, אשמח לנסות לעזור.

מתחייבת לכבד ולשמור על דיסקרטיות.


בפוסט הבא, אמל״ק תהליכי ראיון עבודה, מוסריות מבחני בית וכיצד לזהות את תרבות החברה והתנהגותה בפועל כלפי עובדים.ות בטרם הצטרפות.







bottom of page